Laatste dagen bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bram Baselmans - WaarBenJij.nu Laatste dagen bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bram Baselmans - WaarBenJij.nu

Laatste dagen bonaire

Door: brambaselmans

Blijf op de hoogte en volg Bram

20 Juli 2012 | Nederland, Amsterdam

Het begin van het einde van deze vakantie begint weer in zicht te komen. We zijn begonnen aan de laatste dag Bonaire. Hierna vliegen we weer terug naar Aruba, en 4 dagen later stappen we weer voor 10 uur het vliegtuig in naar Nederland.

Gisteren (19 juli) zijn we gaan kajakken. De kajaks hadden een glazen bodem waar we dus doorheen konden kijken het water in. We zijn tussen de mangrove door gevaren. Hier konden we veel vogels, bomen, vissen, kwallen en vooral veel muggen zien. Ondanks deze muggen was het zeker wel de moeite waard. We kregen ook de kans nog even het water in te duiken en te snorkelen tussen de wortels van deze vele bomen. Hier was een totaal andere onderwater wereld dan ik had verwacht. Overal groeide sponsen, koraal en er waren zeer veel vissen. Deze vissen worden tussen de wortels van de mangrove geboren. Hier zijn ze veilig voor vogels die niet van bovenaf kunnen vissen, maar ook voor roofvissen die door de wortels geen snelheid kunnen maken. De mangrove zijn zo groot op Bonaire, dat wanneer deze er niet zouden zijn, er 30% minder vis te zien was op Bonaire, Curaçao, Aruba en Sint-Maarten. Aldus de gids.

Na deze kajak tocht kreeg ik weer de kans te gaan duiken. We doken vanaf de kant en hier was een redelijk stijl rif met verschillende soorten koraal en zeer veel vissen. We zagen vissen die we vaker hadden gezien, maar ook veel nieuwe. Net toen we om wilde draaien omdat de tank half leeg was verscheen er ineens een schildpad! Dat was nog eens geluk hebben :D. Ik kreeg zoon brede glimlach op mijn gezicht dat mijn masker vol water begon te lopen. Was echt super gaaf om te zien hoe dat beestje op zijn dooie gemak een beetje van het koraal aan het snoepen was, en zodra je te dichtbij kwam op zijn dooie gemak een stukje verder weg zwom. Finding Nemo zet best een goed beeld neer van deze relaxte beesten. Op de weg terug kwamen we ook nog een zeekomkommer tegen en een paar Morays. Het was weer een duik die zeker de moeite waard was!

Vandaag (20 juli) wilden we naar Klein Bonaire gaan. Een eilandje voor de kust van Bonaire. Je kan er met een watertaxi naar toe en dan genieten van het lekkere strand en de koraal riffen. De taxi vertrok om half 10 dus nadat we om 9 uur de auto ingeleverd hadden gingen we met onze tassen vol drinken en snorkelspullen op weg naar de haven. De watertaxi liet ons een plek zien waar hij ons in het water wilde droppen zodat we naar het strandje toe konden snorkelen en onderweg veel Rif konden zien. Dit leek ons een goed idee en nadat we de spullen hadden gedropt gingen we met de taxi terug naar deze plek en gingen we te water. De gids waar ik gister mee gedoken had, vertelde mij dat hij ongeveer 15 duiken per week maakte en dat wanneer hij geluk had hij 2 schildpadden per week zag. Nou, wij waren dan echt geluksvogels want tijdens onze snorkel tour kwam er vanuit het diepen ineens weer een schildpad richting het Rif gezwommen. Deze zwom wel een beetje door en was vrij snel weer verdwenen. Een maal bij het strandje aangekomen hebben we ons ingesmeerd en zijn we even lekker gaan zonnen. Even later weer smeren, want de zon was toch wel warm en afkoelen in het water en voor de zekerheid nog maar een keer smeren. Helaas mocht het smeren niet baten en zijn we alle 3 lekker verbrand vandaag.... Ach ja, het zou de eerste vakantie geweest zijn waarbij ik dat niet voor elkaar gekregen zou hebben.

In de avond zijn we nog even lekker uit eten gegaan. Ik koos voor de vangst van de dag. Dit was een Wahoo file. Het was het lekkerste stukje vis dat ik ooit gegeten heb. Een stevig stukje witvis op een heerlijke manier klaar gemaakt. Nadat we waren uitgegeten zijn we weer richting ons appartement gegaan en begonnen met het inpakken van de spullen. Straks lekker slapen en dan morgen om 9 uur weer naar het vliegveld, op naar Aruba.

• 21 Juli 2012 - 08:53

Mam:

Hey Bram, Ben benieuwd naar de rest van je foto's.
    Lijkt me ook wel een beetje spannend om tussen al die vissen te zwemmen.
    xxx mam

• 21 Juli 2012 - 09:44

Nicole:

Ben blij te lezen dat je zo genoten hebt van je duik! Mooie foto's:)! Die onderwater camera is perfect wat dat betreft. Ik zou het graag ook eens met mijn eigen ogen onder water zien!! Geniet van de laatste daagjes op Aruba en tot heeeeel snel! xxx

• 21 Juli 2012 - 14:03

Tineke Meulenbroeks:

Hoi Bram , erg leuk om zo je avonturen op Aruba en Bonaire te volgen.
    Geniet nog van je laatste dagen en ik ben ook erg benieuwd naar de rest van de foto's.

Tineke